Nápověda FAQ - nejčastější dotazy fotografů - čtěte!
 
Otázka: Na stránkách fotobanky je napsáno , že se nesmí vkládat interpolované snímky. A co snímky , které jsou tzv. interpolovány již fotákem. Např aparáty FUJI , které jsou 3Mpix a dělají i fotky 6Mpix. Něco podobného umí i Olympusy. Takto nafocené snímky je možné vkládat do fotobanky?
Odpověď: pokud jsou snimky interpolovany, at v zarizeni - napr. scanneru, fotoaparatu, nebo v programu, ... tak jsou vlastne umele nafouknute. Proto doporucuji tuto moznost nepouzivat, a posilat snimky neinterpolovane. Pokud je tak mate jiz nafocene primo fotoaparatem, ktery snimky interpoluje na 2x vesi data (z 3 Mpix udela 6 Mpix, z 6 Mpix 12 Mpix, ...), tak staci snimky zmensit (vetsinou na cca 70 % puvodni velikosti kazde strany, pak dostanete polovicni vysledna data).

Otázka: Rád bych nabízel snímky na Vašem serveru, jen mě mrzí že prodané fotografie bych nemohl rozšiřovat dál :-(
Odpověď: Jen pokud se snimek proda VYHRADNE, pak se nesmi dal prodavat. Vystavovat, ukazovat, ... ano. Ale vyhradni licence nemusite nabizet! Je pouze na Vás, v jakých licencích snímek nabídnete.

Otázka: Nevím jak zjistím u fotografie rozlišení DPI. V informaci o fotografii to nemám. Je mi to jasné u skeneru, ale u fotoaparátu jsem tento údaj nenašla.
Odpověď: Jakmile máte snímek nafocen, informaci o DPI naleznete ve své grafické programu, ve kterém také nastavíte požadované DPI na 300. Pozor - provést beze změny velikost snímku, tj. bez interpolace. Např. v Photoshopu Image - Image size - Resolution a mít vypnutu volbu Resample image.

Otázka: 1/ Jaká poznámka k zakázanému užití je vhodná, pokud nemám písemný souhlas osoby na fotografii k publikování?
2/ Jak se tato situace řeší u fotografií osob ze zemí méně civilizovaných? (Afrika/domorodci)

Odpověď: 1/ Zákaz užití v reklamě - fotograf nemá souhlas fotografované osoby s použitím snímku v reklamě.
2/ asi stylem kde není žalobce, není soudce, ale je to můj odhad a nechci Vás k ničemu nabádat ;)

Otázka: Mohu nabízet snímky, které jsem někomu daroval nebo prodal?
Odpověď: Snimky, ktere byly nejakym zpusobem uzity mimo fotobanku (tj. darovany, sireny, prodany, ...) musite mit tuto informaci uvedenu ve fotobance, aby s tim zakaznik pocital. Sam se pak muze rozhodnout, zda mu to vadi ci ne.

Otázka: Má smysl již popisovat snímky anglicky?
Odpověď: Zárověň s českými klíčovými slovy uvádějte anglická. Kategorie a názvy se doplní později, před spuštením mezinárodní verze.

Otázka: kdo určuje ceny snímků?
Odpověď: Fotograf.

Otázka: Ja mam uložene snimky ve 2700 DPI ze skeneru a ted uz nove budou z fotaku, tam z toho lezou zase 72 DPI ale snad jedenapul metru.
Odpověď: 300 DPI je standard pro pouzivani snimku v polygrafii. Nastaveni rozliseni samozrejme ovlivni vyslednou velikost snimku. Jiz zdigitalizovane snimky se NESMI prepocitavat (resamplovat), jen se u nich nastavi rozliseni na 300 DPI. Lze to udelat davkove (Shop, Thumbnail, ...), pustite to v noci a nesahnete na to rucne. Tj. zachovat velikost souboru, rozmery v pixelech, jen nastavit DPI. Napr. Photoshop - Image - Image size - zmenite Resolution na 300, ALE - musíte mít vypnutu volbu RESAMPLE IMAGE !!! To Resample je právě interpolace.

Otázka: Když se přihlásím a kliknu na nějakou stránku, tak mě fotobanka opět odhlásí. Co s tím?
Odpověď: Je několik možností, proč se Vám to děje.
1/ Dynamicky se Vám mění IP adresa - nastavte si fotobanku, jak je popsáno v
Bezpečnost - Kontrola IP adres
2/ Zlobí Vám cookies - to se obraťte na správce svého počítače.

Otázka: Již jsem zkoušel posílat fotky, ale nezobrazily se mi náhledy, zatuhlo to nebo hlásilo Page not found. Dá se s tím něco dělat?
Odpověď: Nejspis to bude nastavenim proxy. Mate-li nastaveny proxy server, zapiste fotobanku do seznamu adres, ktere pres proxy nepujdou. Princip je v tom, ze prohlizec musi dostat v nejake dobe od serveru odpoved, jinak napise nejakou osklivou hlasku. Proto fotobanka, i kdyz je zaneprazdnena pripravou nahledu (a ceka na dokonceni techto operaci) posila pravidelne minimum informaci do prohlizece - to staci na to, aby prohlizec cekal.
Jakmile pouzijete proxy, tak nic nedostanete, protoze proxy stranku vrati az ji ma kompletne celou. A to uz uplyne doba, po kterou je prohlizec ochoten cekat. Také je mozno posilat snimky na Vase FTP a odtud je z Vaseho Osobniho menu do Vasi galerie naimportvat.

Otázka: Co je to FTP?
Odpověď: FTP server fotobanky slouží k zaslání více snímků najednou (např. několika desítek či set), kopírujete na něj stejně jako mezi disky či adresáři. Pokud chcete zasílat více snímků najednou, stejně jako kdyby jste je kopírovali do adresáře, pak si napište o zřízení FTP účtu. K připojení potřebujete Internet Explorer nebo FTP klienta (např. Windows Commander, Cute FTP a další). Např. v IE zadáte ftp://www.fotobanka.cz, zadáte přidělené jméno a heslo, objeví se Vám složka kam kopírujete snímky jako do adresáře. Podobně je to mu v jiných klientech. Účet pro FTP přístup máte zřízen automaticky, login jako do fotobanky, heslo si zadejte v Osobním menu / FTP.

Otázka: Chtel jsem se zeptat proc se me jmeno neobjevuje v prehledu fotografu, stejne tak, pro nemohu pomoci vyhledavace nalezti sve fotografie, prestoze jsou v me galerii vystavene. Je treba nejaka doba pro schvaleni snimku?
Odpověď: V galerii se objevíte, jakmile bude schválen Váš prvni snímek. Běžně snímky schvalujeme 1-2x týdně. Výjimečně (dovolená, povodně, ...) méně často.

Otázka: Ztratil jsem přístupové jméno a heslo, co s tím?
Odpověď: Napište nám email s údaji, podle kterých Vás lze identfikovat. Na email Vámi uvedený ve fotobance zašleme zpět přihlašovací jméno a uvedeme jak jsme nastavili Vaše heslo. To z důvodu bezpečnosti nezasíláme přímo emailem, ale nastavíme určitým způsobem podle údajů Vámi poskytnutými v registraci.

Otázka: Proc pri registraci povinne vyzadujete cislo uctu ? Jsou lide, kteri bankovni ucet bud vubec nemaji a nebo ho z nejakeho duvodu sdelit nechteji (napr. ja, jelikoz mam pouze firemni ucet a nevim proc bych ho mel sdelovat nekomu, kdo s moji praci nema nic spolecneho a na tento ucet nemohu ukladat penize, ktere nesouvisi s mym podnikanim).
A za druhe: Co Vas vede k tomu, ze vyzadujete take zadani rodneho cisla?

Odpověď: Vzhledem k tomu, že jsme fotobankou úplatnou a fotografové požadují za snímky které prodají honoráře, tyto jim musí být někam zasílány. Zasílání na běžný účet je nejjednodušší a nejlevnější variantou, oproti např. složenkám, hotovosti, atd. Pokud tedy fotograf neuvede číslo účtu, nemohou mu být zasílány peníze a tudíž ani pro něj nemá smysl u nás své fotografie prezentovat.
A rodné číslo - pokud chcete uzavřít právoplatnou smlouvu, např. o zastupování, vystavování či šíření autorských děl, musíte jednoznačně identifikovat smluvní strany. K tomu mimo jiné slouží údaje jako je jméno, adresa, rodné číslo, atd. Vzhledem k tomu, že smlouvu fotografové uzavírají s námi (o umístění fotografií) a prostřednictvím fotobanka.cz uzavírají (automatizovaně) smlouvy se svými zákazníky a ne všichni mají IČO, je právě r.č. jednou z identifikačních informací, v případě že se smluvní strany ani jednou nevidí, sloužící k lepšímu smluvnímu zajištění. V případě že nechcete uvést své rodné číslo, nemohu doporučit nic jiného, než aby jste se zaregistroval jako podnikatel a uvedl své IČO.

Otázka: Nedošel mi email na potvrzení účtu, co teď?
Odpověď: Pokud Vám ještě nedošel potvrzovací email, máte možnost si ho nechat znovu odeslat z Osobního menu (po přihlášení klikněte na své jméno). Předtím si zkontrolujte nastevení své emailové adresy ve svém Osobním menu.

Otázka: Lze prostřednictvím Vašeho serveru prodávat i černobílé fotografie?
Odpověď: Ano, lze.

Otázka: Fotky si nikdo nekoupi pokud bude potrebovat smlouvu, asi bude treba zridit online obchod s moznosti online placeni.
Odpověď: Rámcovou smlouvu musí na začátku jak fotografové, tak zájemci o snímky, podepsat písemně z důvodu průkazné identifikace stran (viz. Autorský zákon). Nákup snímků (práv) se pak již samozřejmě provádí online, včetně plateb a stažení souborů.

Otázka: Nedari se nam zjistit ceny za fotky ruznych autoru, kde se daji zjistit?
Odpověď: Pod malým náhledem máte ikonu , klikněte na ní a zobrazí se tabulka cen za užití snímku.

Otázka: Je možné některé snímky rotovat-zobrazit na výšku jak patří, i když jsou v náhledech zobrazeny na šířku?
Odpověď: V současné době ne. Jak snímky zašlete, tak budou zobrazeny.

Otázka: Jak mohu již popsané snímky přidat přímo do fotobanky?
Odpověď: Již popsané snímky nelze vkládat. Je možné poslat soubory JPEG se snímky internetem či na CD a popsat je online po internetu, či offline apikací.

Otázka: Lze snímky umístěné už ve fotobance později editovat - měnit popisky a ceny, přidávat kategorie a klíčová slova apod.?
Odpověď: Ano, lze. Přihlásíte se svým přihlašovacím jménem a heslem, skočíte si do své galerie a pod každým svým snímkem uvidíte ikonku s klíčem pro změnu popisů Vašeho snímku.

Otázka: Mozem sa k vam prihlasit ako fotograf aj zo Slovenska?
Odpověď: Ano

Otázka: Zejmena me zajima, jake rozliseni a rozmery jsou optimalni pro fotografie, ktere bych chtel pripadne ulozit do fotobanky.
Odpověď: Optimalni jsou rozmery od A5 do A2 pri 300 DPI. Rozliseni muze byt i nizsi, podstatny je rozmer v pixelech min. 2200 x 1600 pix. (čtěte aktuální požadované technické parametry), protože se automaticky ve fotobance přepočte na 300 DPI (samozřejmě bez interpolace).

Otázka: Před deseti dny jsem se zaregistroval ve Vaší fotobance a od té doby marně očekávám zaslání smlouvy, žádné potvrzení nepřišlo ani na mojí e-mailovou adresu. Nevíte co je důvodem?
Odpověď: Smlouvy zasíláme cca 1x týdně, nějaký den přidejte poště. Běžně smlouvy obdržíte druhý týden po registraci. Nicméně některé smlouvy nejsou doručeny, pokud je to i Váš případ, napište nám, pošleme ji znovu.

Otázka: Nestačily by vystavit náhledy snímků?
Odpověď: Bohužel náhledy nestačí, jelikož snímky musí být připraveny online ke stažení, kdykoli zákazník bude chtít, do rozměru, který mu nabídnete. Většina zákazníků požaduje ostrý nascannovaný snímek během několika hodin.

Otázka: Píšete limit pro fotografie 20 MB a ve formátu JPEG. Já scanuji negativy a diáky pro fotografy a ti nic jiného ne TIFFy na profi práci nechtějí. Kontaktoval mě jeden z mých zákazníků (amatérský fotograf), který by měl zájem přeprodávat fotografie přes Vaši fotobanku a divil se e mu doporučuji naskenované snímky ukládat do nekompresního TIFFu který má okolo 30 MB kdy na vašich stránkách jsou výše uvedené parametry.
Odpověď: Ve velké části DTP studií a fotobank se cca od roku 2000 běžně pracuje jak s formáty TIFF, tak JPG, tak EPS (s i bez komprese JPG). Podle několika nezávislých testů (grafika.cz, Grafie publishing, ...) jsou snímky ve formátu JPG uložené ve kvalitě 8-9/10 vizuálně totožné s formátem TIFF. Vašemu klientovi bych doporučil si snímky nechat uložit ve formátu TIFF pro případ úprav, on ať si je převede po provedených úpravách do formátu JPG pro zaslání do fotobanky. Tím se kvalita nezhorší a ušetří se tím až 80 % velikosti souboru.